BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Glitter Text
Make your own Glitter Graphics

Glitter Text
Make your own Glitter Graphics

Friday, August 28, 2009

DIARI BTN 2009

hah! ni 'time' aku nk cerita kpd korang semua sepanjang kitorang d' BTN,Kem Damai, Besut.. BTN ni dh memang diwajibkan ke atas kitorang utk ke luar nagara..BTN ni sebenarnya penting agar rakyat Malaysia tidak menderhaka terhadap tanah airnya sendiri.. ...kitorang sampai di Kem Damai, dftr, ambil fail, dan ke bilik masing-masing..sebelum LDK d mulakan, sesi pembentangan kertas kerja d jlnkan,..memang 'cool', mantap penceramah yg mengendalikan aktiviti masa tu...tp kadang -kadang , aku pun ngantuk gak..bukan aku saje yg ngntuk, kawan-kwan lain pown sama..saya pada asalnya bwk 'mask' sbg step pencegahan awal..ada la juga geng aku ni yg bawk 'mask' .. kami memang bersepakat nk pkai pd mulanya ... tp bila nk smpai dewan ..diorang semua tak pakai ..mujur aku smpat 'cover'..dan simpan 'mask' tu dlm poket cpat-cepat..aku jd heran..knpa tkda sorang pun yg pkai 'mask' dlm dewan tu..termasuk fasilitator...oh! rupanya, kami dh d' maklumkan bahawa tidak ada peserta yg menghidap selsema babi..lega rasenya..bukan apa penyakit ni bukan blh dibwk main-main..aktiviti sana cukup padat..namun ada masa utk rehat..masa LDK(latihan dlm kumpulan) lak, kami belajar pelbagai input bermakna..kami dikehendaki tahu perkara-perkara dlm perlembagaan Malaysia..'part' yg paling seronok ialah masa kembara..malam tu aku terdengr desas-desus bahawa ada kembara mlm tersebut..waktunya tidak d'britahu..yg pasti lewat mlm..jam kul 3 pg...kami diarahkan bangun..aku terkzut gak..kenapa ramai geng aku pkai bju melayu..oh! rupanya..solat tahajjud duhulu..baru mulakan kembara..permulaan tepat..suasana gelap menyelubungi kitorang..jln menyusuri tepi pantai..memang gelap masa tu..tiba suatu lokasi, kami berhenti utk solat subuh..fuh! tau aje r air laut masa tu..sejukkk.......dahlah masin..cuaca hampir cerah..fajar menyingsing..kami mendaki Bukit Keluang utk dpt checkpoint 1..aku kumpulan 5..kump 5 memang bertanggungjawab..dan ada teamwork...'beautitul scenery'..itulah yg dpt dikatakan setibanya kami d puncak bukit..setiap checp. kami d tanya mengnai apa yg telah kami pelajari sblm ini dlm LDK..mujur kmp 5 dpt jawab dgn cmerlang..hahaha..tp malangnya kmp5 gak yg tersesat..berkilo-kilometer kami tempuhi..kami bermandikan peluh ketika itu..akhirya usaha punya usaha dan tawakkal, kami tiba utk aktiviti menara dan rempuh halangan..aku memang tak pernah buat aktiviti turun menara itu..degupan jantung semakin kencang setibanya giliran aku ..NAMA!! pegawai mntk aku bgtau nama sblum dilepaskan ke bwh..arrrg!! aku tergantung-gantung atas sana..tgn kanan mengawal tali bwh(driver), kiri lak kwl tali atas tkut dilibas tali..pelan-pelan aku ke bwh..kakiku menendang tiang menara berkali-kali...hah! menjadi..aku semakin ke bwh..akhirnya... selamat tiba..aku terdengar ada manusia tergelak-gelakkan aku ketika aku d atas sana..O, kwn sekmp aku rupanya..'cover'-'cover'..pada majlis perpisahan lak..kami peserta d' beri peluang utk berucap ringkas..masing-masing dlm suasana redup...dan muram..namun ada gak yg ceria krn saat ditunggu-tnggu mahu pulang telah tiba..sebelum pulang, kami menjalani ujian..syukur..kami semua telah lulus ujiam BTN tersebut..itulah memori ketika d BTN.............Wassalam..

0 comments: